این همایش با حضور اساتید برجسته کشور در حوزه‌های قرآنی و علوم پزشکی برگزار گردید .

محل برپایی کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی در دانشگاه‌ علوم پزشکی، دانشکده علوم قرآنی و دانشکده علوم پزشکی اسفراین است،مراسم افتتاحیه این همایش ساعت 14 روز چهارشنبه 7/7/95 در تالار شهید آوینی بیمارستان امام علی (ع) بجنورد و آئین اختتامیه آن ساعت 16 روز پنجشنبه 8 مهرماه در سالن بصیرت دانشگاه پیام نور بجنورد برگزار گردید.

همچنین این همایش با همکاری جهاددانشگاهی خراسان شمالی، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان شمالی و دانشگاه بجنورد برگزار گردید.

لازم به ذکر است جناب آقای دکتر ابراهیم زاده دبیر همایش مذبور بودند برای مشاهده متن سخنرانی ایشان به شرح ذیل می باشد.


متن سخنرانی

حرکت به سمت مدرنیته و از مدرنیته به دوران پست مدرن به پست پست مدرن ، در واقع پارادایم جدیدی است که مولفه ها و ویژگی های جدیدی را در جوامع انسانی مطرح می نماید.بگونه ایکه تمامی شئون انسانی را تحت تاثیر قرار داده است. در این پارادایم بحرانهای جدی حیات بشری را تحت تاثیر قرار داده است. بحران معنویت و بتبع گرایش به دینداری و شریعت الهی روز به روز نمود بیشتر می یابد.و در این میان کتب آسمانی به عنوان نیاز انسان بیشتر نمود می یابد. بویژه توجه به قرآن کریم، آخرین کتاب و معجزه‌ای که برای هدایت انسانها  آمده و حجّت بر آنان است بیشتر می گردد.

بدون شک درک عظمت قرآن کریم، به عنوان بزرگترین اقیانوس معرفت و عالى ترین معارف الهى نشان از لطف بی نهایت خداوتد متعال به بشریت است، اتصال قرآن به سرچشمه اصلی معرفت ، عظمتی ماورای  اندیشه هاى عادى است. برکات و آثار خاصى این کلام الهی در تمام جهان هویدا است .و چه زیبا اشاره شده است «اگر ایـن قرآن را بر کوهی فرو می فرستادیم، یقینا آن(کوه) را از بیـم خدا فروتـن(و) از هـم پاشیده می شد و ایـن مثل ها را برای مردم مـی زنیـم باشـد که آنان بیندیشنـد».و این گواه بر عظمت این کتاب آسمانی است. و قادر بی همتا در جای دیگر  قرآن را به عنوان نور، معرّفی کرده است: « قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبِینٌ». در واقع این خورشید عالمتاب تاریکی ها را محو و روشنایی را به ارمغان آورده است و گام بر داشتن در مسیر زندگانی را آسان ساخته است. غواصی در این اقیانوس بزرگ معرفت موجب یافتن انواع و اقسام مرواریدهای کمال انسانی گردیده و هدایتگر به سمت کمال خواهد شد.بدون شک لازمه این حرکت سلامت انسان بوده و  چگونگی برخورداری از  این مهم بخوبی در این خورشید معرفت مشخص گردیده است. در قرآن کریم توجه خاصی  به ابعاد جسمانی ، روانی ، اجتماعی و معنوی سلامت گردیده است. سلامت انسان در طول تاریخ در هریک از این ابعاد  به خطر افتاده است و بدون تردید شناخت حقیقت قرآن کریم و احاطه بر همه ابعاد و درک عظمت آن نقش موثری در پیشگیری از آسیبهای این ابعاد سلامتی دارد. از درگاه خداوند متعال طلب می نماییم تا با ارائه ی  نتایج تحقیقات توسط قرآن پژوهان عزیزمان در هریک از ابعاد چهارگانه سلامت در همایش ملی قران و سلامت به خول و قوه الهی  ضمن ادای تکلیف و رسالت خویش نسبت به کتاب آسمانی بتوانیم با معرفی اصول و الگوهای ارتقاء  سلامت نقش آفرینی خوبی پدید آید.

چنانچه بر آیات قرآن تعمق و تدبر شود کاملا مشخص است که دین اسلام به موضوع سلامت بسیار اهمیت داده است و در قرآن آمده است که یکی از نام‌های مبارک وزیبای حضرت باریتعالی سلام است به عبارتی پروردگار در ذات و صفاتش از هر عیب و نقصی به دور است و منبع سلامتی برای همگان است..

از همه مؤمنین خواسته شده است که داخل دین اسلام یعنی دین سلامت شوید. قرآن خود نیز پیروانش را به سوی همه راههای سلامت رهنمود می‌سازد همچنین شعار مسلمانان هنگام ملاقات و خداحافظی با هم دیگر سلام است به طور خلاصه می‌توان گفت تنها دین و مکتبی که سلامت دنیا و آخرت انسان را تضمین می‌کند دین اسلام است. بنابراین طرح سئوالاتی از این قبیل : براساس آیات قرآن کریم چه مدل مفهومی را می توان برای ارتقآئ سلامت جسم معرفی نمود؟ با توجه به آیات قرآنی مرتبط با ابعاد مختلف سلامت جسمانی از جمله تغذیه ، بهداشت عمومی ، و ... چگونه می توان سلامت  جسم را ارتقاء بخشید؟ چه رابطه ای بین سلامت جسمم و سلامت روان وجود دارد؟ چه رابطه ای بین سلامت روان و سلامت اجتماعی وحود دارد؟سلامت معنوی چگونه بر ابعاد جسمانی ، اجتماعی و روانی تاثیر خواهد گذاشت؟آیا علاوه بر این چهار بعد سلامتی ابعادی دیگری را می توان معرفی نمود؟

لینک خبر